ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΛΗΣ – Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ | ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΑΝΑΛΥΣΗ | ΑΣΚΗΣΕΙΣ |
1Ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Δομή πραγράφου, τρόποι ανάπτυξης παραγράφου, συνοχή-συνεκτικότητα |
· Θεωρία
· Ασκήσεις |
Εξάσκηση |
2Ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α. Κυριολεκτική και μεταφορική χρήση της γλώσσας Β.Μεθοδολογία περίληψης Γ. Επικοινωνιακό πλαίσιο: Άρθρο Δ. Θεματική ενότητα: «Η αξία της γλώσσας» |
· Θεωρία
· Υπόδειγμα περίληψης · Τρόποι συγγραφής άρθρου · Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από Κριτήριο |
3ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α.Επικοινωνιακό πλαίσιο: Επιστολή Β. Θεματική ενότητα: «Η γλώσσα των νέων» Νεοελληνική Λογοτεχνία Ανάλυση-χαρακτηρισμός λογοτεχνικού προσώπου |
· Τρόποι συγγραφής επιστολής (επίσημης-ανεπίσημης)
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας · Μεθοδολογία χαρακτηρισμού λογοτεχνικού ήρωα |
Εξάσκηση από κριτήριο |
4ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α. Επικοινωνιακό πλαίσιο: Ομιλία Β. Θεματική ενότητα: «Κινητά τηλέφωνα» |
· Τρόποι συγγραφής ομιλίας (επίσημης-ανεπίσημης)
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
5ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α. Επιχειρήματα Β. Συλλογιστική πορεία- Είδη συλλογισμών Γ. Θεματική ενότητα: «Γλωσσική κακοποίηση, “greeklish”» |
· Θεωρία και ασκήσεις ανάπτυξης επιχειρημάτων και είδη συλλογισμών (παραγωγικός-επαγωγικός-αναλογικός)
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
6ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α. Ειδικό λεξιλόγιο Β. Θεματική ενότητα: «Γλωσσομάθεια» |
· Λειτουργία ειδικής ορολογίας
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
7ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α.Σημεία στίξης Β. Ρηματικά πρόσωπα
Γ. Θεματική ενότητα: «Γέλιο-χιούμορ» |
· Σημασία-ρόλος των σημείων στίξης
· Σημασία χρήσης των ρηματικών προσώπων · Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
8ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α. Ενεργητική-Παθητική Σύνταξη Β. Θεματική ενότητα: «Ελεύθερος χρόνος-Ψυχαγωγία» |
· Μετατροπή ενεργητικής σε παθητική σύνταξη και το αντίστροφο
· Ασκήσεις · Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
9ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α. Ύφος προφορικού – γραπτού λόγου Β. Θεματική ενότητα: «Η αξία προφορικού και γραπτού λόγου» |
· Διαφορά ύφους προφορικού και γραπτού λόγου (παραδείγματα)
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
10ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Διάλογος» Νεοελληνική Λογοτεχνία Οι αφηγηματικοί τρόποι και η λειτουργία τους |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας
· Χαρακτηριστικά αφήγησης-περιγραφής-διαλόγου-εσωτερικού μονολόγου-ελεύθερου πλαγίου λόγου · Ασκήσεις |
Εξάσκηση από κριτήριο |
11ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Αναλφαβητισμός» Νεοελληνική Λογοτεχνία : Νεωτερική και παραδοσιακή ποίηση |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας
· Χαρακτηριστικά νεωτερικής και παραδοσιακής ποίησης · Ασκήσεις |
Εξάσκηση από κριτήριο |
12ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Η αξία του βιβλίου-φιλαναγνωσία» |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας
· Προτάσεις για ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων |
Εξάσκηση από κριτήριο |
13ο | Νεοελληνική Λογοτεχνία
Αφήγηση – είδη αφηγητή
Νεοελληνική Γλώσσα Θεματική ενότητα: «ΜΜΕ-Τύπος» |
· Είδη αφηγητή ανάλογα με την οπτική γωνία και το αφηγηματικό επίπεδο
· Ασκήσεις · Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
14ο | Νεοελληνική Λογοτεχνία
Αφήγηση(συνέχεια) – οπτική γωνία και εστίαση Νεοελληνική Γλώσσα Θεματική ενότητα: «Διαφήμιση» |
· Μηδενική, εσωτερική και εξωτερική εστίαση
· Ασκήσεις · Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
15ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Εκπομπές ριάλιτι» Νεοελληνική Λογοτεχνία Χρόνος της ιστορίας – χρόνος της αφήγησης |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας
· Ο χρόνος ως προς τη σειρά και τη συχνότητα παρουσίασης των γεγονότων, ο χρόνος ως προς τη διάρκεια των γεγονότων |
Εξάσκηση από κριτήριο |
16ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Α.Αναφορικές προτάσεις Β. Θεματική ενότητα: «Εφηβεία» |
· Είδη αναφορικών προτάσεων και ασκήσεις
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
17ο | Νεοελληνική Λογοτεχνία
Περιγραφή Νεοελληνική Γλώσσα Θεματική ενότητα: «Χάσμα γενεών» |
· Είδη και χαρακτηριστικά περιγραφής (προσώπων, τοπίων, αντικειμένων, καταστάσεων)
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
18ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Πρότυπα νέων» |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας | Εξάσκηση από κριτήριο |
19ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Μόδα-Ενδυμασία» |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας | Εξάσκηση από κριτήριο |
20ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Αγάπη-Έρωτας»
|
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας | Εξάσκηση από κριτήριο |
21ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Φιλία» Νεοελληνική Λογοτεχνία Σχήματα λόγου (εκφραστικά μέσα) |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας
· Μεταφορά, παρομοίωση, αλληγορία, αντίθεση, ειρωνεία, συνεκδοχή |
Εξάσκηση από κριτήριο |
22ο | Νεοελληνική Λογοτεχνία
Σχήματα λόγου (εκφραστικά μέσα) – Συνέχεια Νεοελληνική Γλώσσα Θεματική ενότητα: «Φυσικό-Οικιστικό περιβάλλον» |
· Άρση-θέση, επανάληψη, βραχυλογία, σχήμα κύκλου, σχήμα κατά το νοούμενο
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
23ο | Νεοελληνική Λογοτεχνία
Σχήματα λόγου (εκφραστικά μέσα) – Συνέχεια Νεοελληνική Γλώσσα Θεματική ενότητα: «Βία και ποινές» |
· Μετωνυμία, ομοιοτέλευτο, παρήχηση, υπερβολή, υπερβατό, προσωποποίηση
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας |
Εξάσκηση από κριτήριο |
24ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Ενδοσχολική βία» |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας | Εξάσκηση από κριτήριο |
25ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Οικογένεια» |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας | Εξάσκηση από κριτήριο |
26ο | Νεοελληνική Γλώσσα
Θεματική ενότητα: «Τρίτη Ηλικία» |
· Ανάλυση θέματος και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας | Εξάσκηση από κριτήριο |
27ο
|
Νεοελληνική Γλώσσα
Α. Λεξιλογικές ασκήσεις: συνώνυμα,αντώνυμα, ομόρριζα, παράγωγα, πολυσημία λέξεων Β. Ανάπτυξη παραγράφου με αιτιολόγηση |
· Παραδείγματα και εξάσκηση | Εξάσκηση |
28ο
|
Επανάληψη
Α. Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου – ανάπτυξη παραγράφου με παραδείγματα Β. Θεματική Ενότητα: «Γλώσσα- γλώσσα των νέων-“greeklish”» |
· Παραδείγματα και εξάσκηση | Εξάσκηση από κριτήριο |
29ο
|
Επανάληψη
Θεματικές ενότητες: «Κινητά τηλέφωνα – Γλωσσομάθεια» |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |
30ο
|
Επανάληψη
Α. Χαρακτηρισμός προσώπου στη Λογοτεχνία – Νεωτερική και παραδοσιακή ποίηση Β. Θεματική Ενότητα: «Προφορικός-γραπτός λόγος-Διάλογος» |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |
31ο
|
Επανάληψη
Α. Θεματική Ενότητα: «Αναλφαβητισμός» Β. Αφηγηματικές Τεχνικές |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |
32ο
|
Επανάληψη
Α. Θεματική Ενότητα: «ΜΜΕ-Τύπος» Β. Αφηγηματικές Τεχνικές (συνέχεια) |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |
33ο
|
Επανάληψη
Θεματική Ενότητα: «Διαφήμιση-Εκπομπές Ριάλιτι» |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |
34ο
|
Επανάληψη
Α. Ρηματικά πρόσωπα Β. Θεματικές Ενότητες: «Εφηβεία-Χάσμα γενεών» – «Τρίτη Ηλικία» |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |
35ο
|
Επανάληψη
Α. Επικοινωνιακό πλαίσιο Β. Θεματικές Ενότητες: «Πρότυπα-Μόδα» – «Βία» |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |
36ο
|
Επανάληψη
Α. Σημεία Στίξης – Αναφορικές Προτάσεις Β. Θεματική Ενότητα: «Ελεύθερος χρόνος και σχολείο» |
· Ασκήσεις | Εξάσκηση από κριτήριο |