Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαίδευση

Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαίδευση

Τις τελευταίες δεκαετίες γονείς και εκπαιδευτικοί εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στις μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών. Προσπαθούν να ανακαλύψουν μεθόδους διαχείρισης των μαθητών που αντιμετωπίζουν κάποια ειδική δυσκολία.

 

Είδη μαθησιακών δυσκολιών

Δυσκολία στην ανάγνωση

Ο μαθητής δεν μπορεί να διαβάσει με γρήγορο ρυθμό. Προκύπτει σύγχυση από την αντικατάσταση ή την αντιστροφή γραμμάτων. Πολλές φορές μάλιστα χρειάζεται το δάχτυλό του για να μην χάνει τη σειρά στην οποία βρίσκεται, καθώς είναι συχνό φαινόμενο να προσπερνάει μία γραμμή ή να την διαβάζει δύο φορές. Η προφορά πολυσύλλαβων λέξεων δυσχεραίνει την ανάγνωση. Επιπλέον, παραλείπονται φθόγγοι ή και συλλαβές, με αποτέλεσμα το κείμενο να γίνεται δυσνόητο. Δεν είναι λίγες οι φορές που ο μαθητής δεν αναγνωρίζει ακόμα και γνωστές λέξεις.

 

Δυσκολία στα μαθηματικά

Η αντίληψη της ποσότητας και η διάκριση των αριθμών αποτελούν συνηθισμένα εμπόδια για τους μαθητές με ειδικές δυσκολίες στα μαθηματικά. Οι αριθμητικές πράξεις γίνονται με δυσκολία και δεν τοποθετούνται στη σωστή θέση οι αριθμοί προκειμένου να γίνει η κάθετη πρόσθεση, αφαίρεση, διαίρεση, πολλαπλασιασμός. Ορισμένοι αριθμοί αγνοούνται και η διαδικασία πρόσθεσης και αφαίρεσης απλών αριθμών δεν πραγματοποιείται αυτόματα. Οι μαθητές δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα προβλήματα μαθηματικών, καθώς δεν μπορούν να αναλύσουν τις πληροφορίες που τους δίνονται ως δεδομένα και να τις αξιοποιήσουν για τη λύση. Τέλος, τα παιδιά δεν θυμούνται πράξεις ή και την προπαίδεια.

 

Δυσκολία στον γραπτό λόγο

Η επανάληψη ή η αντιστροφή φθόγγων και συλλαβών παρατηρείται και στην έκφραση του γραπτού λόγου. Αντίστοιχα με την ανάγνωση κειμένου, η παράλειψη λέξεων και η δυσκολία κατανόησης όσων γράφονται, συναντώνται συχνά. Η ορθογραφία δεν απασχολεί τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και η γραφή τους είναι δυσανάγνωστη. Έχει διαπιστωθεί ότι οι περισσότεροι αποφεύγουν να γράψουν και προτιμούν την προφορική εξέταση. Οι σημειώσεις τους είναι ανοργάνωτες.

Άλλα χαρακτηριστικά

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν και άλλα γνωρίσματα. Η υπερκινητικότητα, η διάσπαση προσοχής, η έλλειψη αυτοπεποίθησης, το άγχος, η ακαταστασία και η περιθωριοποίηση από συνομηλίκους συχνά οδηγούν σε εσωστρέφεια ή σε επιθετική και παραβατική συμπεριφορά.

 

Έγκαιρη διάγνωση

Η έγκαιρη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών συμβάλει στην ορθή και άμεση αντιμετώπισή τους. Ειδικοί παιδαγωγοί και ψυχολόγοι χρησιμοποιούν προγράμματα για την εξομάλυνση των ειδικών δυσκολιών.

 

Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτικοί

Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να επιμορφώνονται και να καταρτίζονται, ώστε να μπορούν να παρέχουν τη βοήθειά τους στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Αρχικά, οφείλουν να ενθαρρύνουν την προσπάθειά τους ακόμη και αν το αποτέλεσμα δεν είναι επιτυχημένο. Δεν πρέπει να δίνουν έμφαση στην ορθογραφία ή στις διάφορες παραλείψεις που συναντούν στα γραπτά τους. Είναι χρήσιμο να τους εφιστούν την προσοχή κάθε φορά πού ξεκινάει μία δραστηριότητα. Επιπρόσθετα, μπορούν να διευκολύνουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αναθέτοντάς τους εργασίες στις οποίες μπορούν να ανταπεξέλθουν, προκειμένου να αυξήσουν την αυτοεκτίμησή τους. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά δεν θα απορρίπτουν την εκπαιδευτική διαδικασία και θα αγαπήσουν τη μάθηση.